הישג מדהים? חריג? יוצא דופן? כבר יש טיסות עלייה עם המון משתתפים. מארה"ב, מאנגליה מצרפת. למה זו כה מיוחדת? למעשה מאוד מיוחדת, מהפכנית אפילו.
לראשונה בקהילה הנחשבת הציונית בעולם יצאה קבוצה כה גדולה לטיסת עלייה. לא סתם טיסת עלייה. טיסת עלייה שהשירות לעולה בה הוא מעל ומעבר. העולים קיבלו שטיח אדום.
לראשונה בתולדות הסוכנות היהודית, ולראשונה בתולדות טיסת עלייה, העולים לא היו צריכים לארגן את כל סידוריהם בישראל.
בדרך כלל עולה צריך לנחות בישראל, לעבור לכתובתו הראשונית, ללכת לבנק ולפתוח חשבון בנק, ללכת למשרד הקליטה לתעודת עולה ולמענקים, למשרד הפנים לקבלת תעודת זהות ועוד... מהלכים בירוקרטיים הלוקחים זמן רב, טורים ארוכים וסבלנות אין קץ.
אזה מה היה שונה כאן?
כל עולה בטיסת העלייה הראשונה מדרא"פ, נחת בנתב"ג, הוסע למלון ושוכן שם למשך 3 ימים.
בימים אלה קיבלו העולים את תעודת העולה, מענק הקליטה, תעודת הזהות וכן לכל משפחה נמצאה משפחה דרא"פ מאמצת בישראל אשר קיבלה את פני העולים וסייעה להם להגיע לבתי הספר, לפתוח חשבון בנק ואף להירשם לקופת חולים. כל הסידורים הלוקחים ימים, שבועות ולעיתים חודשים ומאוד מקשים ברגעי הקליטה הראשונים, נעשו במלון, בנוחות רבה בימים אלה.
בזמן שההורים היו עסוקים בסידורים, הופעלו ילדיהם על ידי מתנדבי "בבית ביחד" של הסוכנות היהודית. הילדים נלקחו לשחק, ללמוד על ישראל, להתחבר, לטייל.
אפילו קבלת הפנים לעולים מדרא"פ הייתה שונה. טיסות עלייה אחרות מתקבלות בשדה התעופה ואחרי כן העולים נוסעים כל אחד לכתובתו. כאמור אנו הבאנו את העולים למלון. קבלת הפנים הייתה רק למחרת, בכותל. חשבנו שהכותל הינו המקום המתאים ביותר לקבלת פנים לעולים כה ציוניים. כה מחוברים לישראל.
התפאורה הטבעית בהחלט הייתה מרגשת. לקבלת הפנים הגיעו כמובן העולים ו- 50 מוזמנים, לפחות לכך ציפינו. הפתעה! הגיעו כ- 300 איש. מסתבר שרשת המידע הדרום אפריקאית עובדת היטב גם בישראל והמון דרא"פ שעלו לישראל בעבר, הגיעו לכותל לקבל את פני העולים החדשים. מראה מדהים של חיבוקים, נשיקות, תפילות משותפות בכותל, ואחווה כמו שרק הקהילה הציונית הדרום אפריקאית יכולה לגלות לאנשיה.
הטקס בכותל היה מכובד ובהשתתפות שר הקליטה, יו"ר הסוכנות, מנכ"ל המחלקה לעלייה, נשיא הפדרציה הציונית הדרא"פ, נשיא טלפד, וכמובן אורחים מכובדים, העולים ושליחים!
לצורך קיום מהלך כה מיוחד לעניין נרתם כמעט כל גוף אפשרי: מחלקת העלייה, חטיבת הקליטה, טלפד, מחלקת הזכאות, מחלקת הכספים, הגלובל וכמובן כמובן עובדי מרכז ישראל (הקבועים והזמניים)- כולם התגייסו להצלחת טיסת העלייה מדרא"פ. עבודה של ימים ולילות, הכנות בילתי נגמרות. השקעה של הנשמה, הלב, פרטים והמון זמן.
טיסת העולים הראשונה בהיסטורית העלייה מדרא"פ בהחלט הייתה שונה. בהחלט היסטורית. מרגשת. מהפכנית.
אפילו כלי התקשורת הישראלים והדרום אפריקאים הכירו בכך. הכיסוי חסר התקדים בסיוע ודחיפה בילתי רגילה של חגית הללי, אלכס סלסי, מייקל ינקלוביץ ושליחנו מקייפטאון עומר רבין: 4 ראיונות רדיופוניים, 2 כתבות בטלויזיה: ערוץ 2 וערוץ וואלה, 7 כתבות בעתונים הרגילים והעיתונות המקוונת. 2 כתבות והמון תגובות בעיתונות המקומית-יהודית בדרא"פ- הג'ויש ריפורט והג'ויש כרוניקל.
מעל לכל התחושה המדהימה של הישג בילתי רגיל. קהילה קטנה, טיסת עלייה ראשונה, שינוי תפיסה למערכת גדולה. ההכרה שהכל אפשרי. עם טיסת העלייה הגענו למספר שיאים. האקספו הפך למוסד בדרא"פ וחברות פרטיות מחזרות אחרינו להצטרף לעגלת ההצלחה. טיסת העלייה ומסיבת הפרידה שלפניה, הטיסה עצמה בה העולים שרו, הניפו דגלים, היו ב"היי" מדהים. הקליטה במלון. הטקס בכותל. כל כך הרבה התרחשויות.
אתמול קיימנו במרכז ישראל ישיבת סיכום והיערכות להמשך. פרסתי בפני העובדים את משנתי והתוכניות לעתיד הקרוב: פיילוט טור, אקספו, טיסת עלייה נוספת. העובדים נדהמו, נלחצו. הסברתי להם שאנו יכולים לעשות דברים אחרת: לשים מודעה בעיתון לראיין מועמדים, לפתוח תיקים ולשלוח אותם לשיראל. פשוט וקל. הוספתי: ומשעמם. התוכניות והיעדים מציבים אתגר לכולנו, מכניסים את כולם למצב עבודה הרבה יותר פרודוקטיבי. יש חזון. יש מטרות, יש לוחות זמנים. יש למה לשאוף ולמה לחתור ולא לשקוע בשגרה משעממת.
הפלא ופלא הם נרתמו ומייד!
ימים גדולים לפנינו.
Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה