יום ראשון, 11 בנובמבר 2007

ערב עלייה ועלייה אקספו


אני יכול לכתוב עכשיו מגילה שלמה על מה שקרה כאן. לתאר את ההכנות במשך חודשיים. המיפוי של המועמדים, בניית הרשימות, ההתקשרות לכל אחד מהם, מסע השיווק שכלל את המודעות בעיתונות,הפליירים, השיווק האגרסיבי ב"פייסבוק", קיום שבוע "לך לך" עם הרב רונן ניוירת בבתי הכנסת והשימוש בו לשיווק שבוע העלייה העוקב אחריו.
אני יכול לתאר את עבודת הנמלים של עובדי מרכז ישראל בהתקשרות: אחד על אחד למועמדי העלייה וזימונם לערב העלייה.
אני יכול כמובן להתחיל ברעיון, בקונספט- הקונספט של הבאת המומחים הרלוונטיים ביותר לצורך מתן מענה לבעיות המציקות לעולים: מומחים מתחום התעסוקה, דיור, חינוך לילדים ולמבוגרים והשכלה גבוהה. קונספט של מיקוד ומכירת מוצר- המוצר הנקרא מודיעין. קונספט הנשען על סיוע מסיבי ושת"פ עם הגלובל. קונספט של ערב היכרותעם המומחים שעוקב אחריו האפשרות לפגישות אישיות עם המועמדים המתעניינים השונים.
אפשר להתחיל גם בעובדה שזו הפעם השלישית שאני מיישם את הקונספט הזה בדרא"פ וכי מערב עלייה אחד למשנהו צברנו מוניטין בכמה מעגלים: בקרב הקהילה (בערב הראשון היו לנו 40 משתתפים, בשני 65 משתתפים והפעם: למעלה מ- 250 משתתפים!) , בקרב מציגים שונים מהארץ: הסוכנות אישרה הבאת 4 מומחים/יועצים. היועצים ומומחים שונים כו גם נציגי חברות ששמעו על ה- expo יצרו איתנו את הקשר, לחצו ולבסוף אפשרנו ל- 9 מהם לבוא ולהציג – הכל על חשבונם (טיסה, מלונות וכ"ו. והמעגל השלישי הוא המעגל של הסוכנות שהכיר ומכיר כעת את הפוטנציאל הטמון בדרא"פ ונותן אימון באירועי העלייה שאנ מארגנים כאן ואישר את היועצים שביקשנו.
אפשר להתחיל כמובן באווירה: 17:45. האולמות עדיין ריקים. שכרתי 2 אולמות: האחד לאירוע ההיכרות והשני לפגישות האישיות. באולם האירוע המרכזי סדרנו כ- 160 כסאות, אופטימיות משהו. אולם הפגישות האישיות סודר עם תאי הפרדה לפגישות אישיות (13 מומחים). עדיין לא הגיע אף אחד. 2-3 מטפטפים ואני על סף התקף לב מרוב חשש.
דיווח שהגיע מהשער של ביחד סיפר על טור הולך ומצטבר שלמכוניות מחוץ לשער. יש תקווה... דרום אפריקאים: אמרו 18:00. הם מגיעים בזמן. חמש דקות לפני האירוע וזרימת האנשים לאירוע לא נעצרת: עשרות אנשים.החנייה ענקית של ביחד בר מלאה עד 0 מקום. הטור בשער ועל כביש הגישה מגיע עד הרמזורים של הרחוב הבא. השומרים בשער מבקשים מכולם לחנות ברחוב (ברחוב? בדרא"פ? החשש שהם יחזרו ולא יהיה רכב... ובכל זאת משאירים את הרכב ורצים פנימה- דרא"פ- לא רוצים לאחר...) האולם המרכזי מתמלא במהרה ואנו מבינים שמתחילה להיווצר בעיה. כל השליחים שמים כתף, מביאים כסאות נוספים, דוחסים עוד ועוד כסאות לאולם. האולם כבר מלא עד אפס מקום, השורה הראשונה התקרבה ונמצאת צמוד למבמה. ואנשים עדיין זורמים פנימה עם דיווחים על טור מכוניות נק המשתרך מחוץ לבניין בתקווה להיכנס לחנייה ולהגיע לאירוע. אורחי הכבוד לאירוע: עומדים – אין כבר איפה לשבת. האורחים הנכנסים פנימה נצמדים לקירות, יושבים המעברים- טירוף אחד גדול. 18:15 ועדיין זורמת כמות מכובדת של אנשים. המיזוג באולם בקושי יכול לעמוד בעומס האדיר. מתחיל להיות חם. באולם כבר 250 איש, בפתח נדחסו עוד 10 ומחוץ לאולם, מתוסכלים עומדים עוד 20 איש. יצאתי להתנצל. דרוםאםריקאים- מתוסכלים אך מנומסים מאוד, מבינים את "הבעייה" שנוצרה. כאמור 18:15- למרות הזרם הבלתי פוסק של אנשים צריך להתחיל.
רולין קפלן- עולה בתהליך העלייה פותחת את הערב בדברי ברכה קצרים ואנו נותנים את הכבוד לפתוח את הערב ליו"ר הפדרציה הציונית הדרא"פ- אברום קרנגל עולה לבמה עם דמעות התרגשות. "מעולם לא תיארתי לעצמי שאנו יכולים להגיע למצב כזה. ש- 250 איש יגיעו לשמוע על עלייה ועלייה בלבד. לא יכול להיות. זהו חזון הפדרציה הציונית הדרא"פ שמתממש ממש למול עיננו"... ועוד ועוד. דברים מרגשים מאוד. אני יושב בשורה הראשונה ולא יודע את נפשי מרוב התרגשות. דובר השגרירות עולה לבמה- הוא עצמו עלה מאתיופיה, מספר בקצרה על חווית העלייה שלו. מרגש עוד יותר את הקהל. אני נתתי סקירה קצרה על תהליך העלייה ומשם ברצף העלינו את המומחים השונים לדבר, להציג עצמם ואת "מרכולתם". בין לבין, רוליםן מטבלת באמירות ומשפטים הקוראים לעלייה. ההתרגשות אוחזת גם בקהל. פתאום בערב אחד ביוהנסבורג העולים גילו שהם לא לבד! יש קבוצת מתעניינים ענקית, שאף אחד (כולל אני) לא חלמנו שאפשר, שרוצים, שהם שם.
הערב הסתיים וקראנו למתעניינים לבוא לאולם ליד לפגישות אישיות. מה פגישות? איזה פגישות? הטורות (דרא"פ מנומסים, אמרנו?) השתרכו מחוץ לעמדות, לאולם, לבניין. אין ספק האולמות שבחרנו (היכולים להכיל 250 איש כל אחד) היו קטנים מידיי. היועצים פשוט החליפו מספר מילים עם כל אדם, רשמו את הפרטים והזמינו לפגישה אישית למחרת היום. כאן המקום לציין כי במהלך החודשיים האחרונים עסקנו בקביעת פגישות אישיות של מועמדים על כל אחד מהמומחים. בנינו לכל אחד מהם לוח פגישות עמוס ומסודר- שעה שעה ברצף מטורף. כל מי שביקש להיפגש ארי ערב העלייה היה צריך להידחק ולהלחם על פגישה במהלך היומיים הבאים, בזמן שעוד נשאר פגישה...
הערב היה משכר. אווירה מדהימה. עלייה אינו נושא להתבייש בו בדרא"פ. אנו מדברים בו גלויות בכל מקום בכל עת. אנשים אינם חוששים להחשף.
היומיים הבאים הוקדשו לפגישות עם המועמדים והמתעניינים. אולם גדול, עמדות "בנק"- שמנו שולנות, כסא מראיין ו-2 כסאות מרואיינים, מחיצות בין כל עמדה. 15 עמדות כאלה. מ- 09:00 בבוקר ועד שעות הערב כל הזמן תכונה ותנועה. אנשים נכנסים, יוצאים, נפגשים, מחליפים מידע וחיוכים. דאגתי שהיועצים לא יקומו מהכסא- קיבלו אוכל, שתייה, קפה ועוגות לעמדות העיקר שלא יפסיקו את הפגישות. הגיעו לערב והיו מותשים. בין 14-20 פגישות אישיות לכל יועץ ביום. 13 יועצים. כ- 400 פגישות אישיות ביום וחצי בסה"כ. עכשיו גם נצטרך לעשות follow up לכל הפגישות האלה...
שביעות הרצון מצד המראינים, היועצים- אדירה. דירות נמכרו, גרעיני עולים התגבשו, יועץ התעסוקה נראה פעם אחת אף מצליח לקום מהכסא... קשרים נקשרו כל כך הרבה קרה...
שישי. אנחנו אחרי הסערה. ואולי היה שווה להתחיל כאן. היועצים התגבשו למעין משלחת... הרגשת גיבוש. טסים לקייפטאון ולהכנה לקראת יום ראשון לאירוע דומה.
צוות מרכז ישראל מקבל מקבל מחמאות מכל עבר: מהיועצם מישראל (והזהרתי שאולי לא יקבלו...), מהעולים והמועמדים לעלייה, מנציגי הסוכנות היהודית, וכמובן ממני. היילין שעבדה יומם ולילה על האירוע, שילה שהוכיחה אישיות מדהימה ויכולת התמדה, דבי שדחפה, תיאמה, הייתה מעורבת. עבודת צוות מדהימה, רצופה ולאורך זמן.
ואולי היה שווה להתחיל דווקא מההכנות? לא אעייף אתכם ורק אציין את העבודה העצומה ש עשתה בכמה מעגלים- מעגל עובדי מרכז ישראל, מעגל הסוכנות היהודית אותו הובילה ונלחמה ענת קגאן, מעגל הקשר עם העולים שנעשה בתיאום- מרכז ישראל והגלובל (אגב, חתונה קתולית מוצלחת למדיי), מעגל טלפד עם מעורבות גדולה של דורון קליין ומעגל אנשי המקצוע שערבתי לצורכי שיווק.
נציגי הסוכנות היהודית מהמחלקה לעלייה שהיו- קיבלו את שלהם ובגדול: ענת מהדסק שפשוט הייתה המומה, ויקי אנג'ל מתנועת עלייה ששפעה מחמאות וכמובן מוריס סינגר שהיה חלק מהתהליך לאורך כל הדרך. גם הם וגם נציגי טלפד והמומחים השונים ציינו את הייחוד והיחודיות של האירועים. את ההצלחה האדירה. את הסדר והארגון. היסודיות. את הנשמה שהושקעה בהם וניכרה היטב בביצוע. נציגי הסוכנות שהיו והינם עדים לאריעי עלייה דומים במקומות אחרים בעולם, לא יכלו להתאפק מהשוואה ולציין את ההצלחה המסחררת אפילו לעומת קהילת ענק כמו בארה"ב או אירופה.
250 משתתפים בערב עלייה, כ- 50 שלא הצליחו להיכנס.
400 ראיונות אישיים עם 13 יועצים.
קהילה יהודית בת 40,000 איש (יוהנסבורג).
סיפוק שלא ניתן לתיאור.


Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: