יום ראשון, 11 בנובמבר 2007

סמינר שליחים- נובמבר 2007!

סמינר שליחים שלישי שלי בדרא"פ. סמינר שהפך למסורת. לשליחים ברור שנפגשים אחת לחצי שנה, מכירים, מתראים, מעבירים ידע נצבר ולומדים. מתמקצעים.
הסמינר הנוכחי היה מורכב מחדשים וותיקים. משה, בוקי, נבות, ישי ואני בצוות הוותיק ובצוות החדש דורן, מכאל, ערן, רונן (מזימבאבווה) ועליזה (פורט אליזבט). אליהם צרפתי גם את טליה מהצוות של קייפטאון. לצערי הסוכנות לא הביאה את כל השליחים החדשים בזמן- 4 שליחים עדיין ממתינים לאישור הגעה לדרא"פ ו- 4 נוספים עדיין לא אותרו. בסמינר הבא...
תכני הסמינר הוקדשו לעלייה ולפרק אחד של מסע. כל התקופה האחרונה הייתה בסימן עלייה. צהחל בשבוע "לך לך" – פרשת עלייה לישראל במהלכו (של השבוע) הבאנו את הרב רונן ניווירט לפגישה עם כ- 2000 איש (מבוגרים וילדים) לדיון ושיחה בנושא העלייה לאור תכני הפרשה. ביקורו של הרב רונן הסתיים ומספר ימים אחר כך החל הסמינר שהסתיים בערב עלייה אליו אנו מתכוננים כבר חודשיים. ערב העלייה נועד להציג בפני השליחים את מהות המפגש עם עולים פוטנציאליים. על ערב העלייה המדהים אליו הגיעו למעלה מ- 250 משתתפים אדווח בנפרד רק אציין שערב העלייה היה סטארטר לשבוע עלייה שלם עם מומחים ויועצים מישראל.
לסמינר (ולשבוע העליה) הגיעה נציגת הסוכנות- ענת כרמל קגאן- ראש הדסק של מדינות דוברות אנגלית ואירופה, כאורחת כבוד.
את הסמינר פתחנו בסערה: גיבוש הצוות וההיכרות התבססה על... תרויות קבוצתיות ואישיות במסלול מירוצים של קארטינג! התחרויות וכן ההפסקות הונחו על ידי יועץ מקצועי שהוביל למסקנות ולדיון וניתוח המהלכים שננקטו. ההצלחה הייתה מסחררת. סיימנו את הערב בארוחת ערב משותפת.
היום השני תוכנן להיכרות עם המעגלים הסובבים את השליחם: היכרות ראשונה עם המציאות בה חיים היהודים בדרא"פ,הרצאה שהועברה על ידי ראש צוות התגובות העיתונאי של הפדרציה- בו גולדמן. אישה מקצועית, מסורה, מעניינת שהריתקה את השליחים. מערכת החינוך בראשות הרב קרייג קייסב, החינוך הבילתי פורמלי בראשות הילל הורוביץ- בשניהם דנו במעורבות השליחים וכן בתרומת מערכת החינוך להחלטה ליציאה למסע ועלייה. משם המשכנו לשגרירות להיכרות עם צוות השגרירות: הקונסולית ודובר השגרירות כמו גם עם הצוות העוסק בנושא אשרות עולה. הרושם שכל השליחים יצאו בתום הביקור הוא כי הביקור היה מביש לשגרירות ישראל. היחסים בין בעלי התפקידים- מתוחים וחסרי כבוד הדדי, חוסר יעילות, חוסר מקצועיות וחוסר פרגון המשתקף ביחסיהם. דווקא הדובר הותיר רושם טוב ונראה כאילו הוא נאלץ להתמודד עם מצבים בילתי אפשריים בתוך שגרירות מסוכסכת...
מהשגרירות יצאנו לפגישה עם ראשי הפדרציה הציונית הדרא"פ וכן עם אברום קרנגל- יו"ר הפדרציה- פגישה חמה, פתוחה ומחבקת. אברום קרנגל וראשי הפדרציה בהחלט אוהבים את השליחים ומקבלים אותם בחום ואהבה רבים!.
בסיום הפגישה עם הפדרצייה ערכנו מפגש שליחים וראשי תמנועות הנוער (מזכ"לים) בדרא"פ. פגישה מיוחדת שכן לצד כל שליח עמדו גם ראשי התנועות שלו. הדיון נסב סביב הכירות ותוכניות כלליות להמשך בדגש על המחנוץת הקרבים בקיץ (דצמבר 2008).
הערב הסתיים בשיעור תורה שהעביר הרב דורון פודלשוק. שיעור מרתק עם מסר חזק על אחדות ופתיחות.
כאמור היום הראשון הוקדש להיכרות עם מעגלי העבודה הסובבים אותנו. היום השני הוקדש כבר ל "עניין עצמו" – עלייה ומסע. פתחנו בדבר תורה אותו העביר האורח שלנו – השליח מזימבאבווה- הרב דוד אלימה והמשכנו בהיכרות עם מרכז ישראל- מבנה, אחריות, תפקידים. מייד אחר כך בהיכרות עם קרן היסוד ופעילותה דרא"פ. ומשם לאורח הראשון היה סידני שפירו- מנכ"ל טלפד אשר תיאר את צד הקליטה של טלפד והמערכות התומכות בעולה. אני המשכתי בפירוט על מהו תהליך העלייה על שלביו השונים וכיצד מרכז ישראל מקיים אותו עם העולים. משה הוסיף מניסיונו וענת נתנה את הצד המקצועי מצד המטה- מטה הסוכנות. המשכנו עם יעדי המחלקה לשנת 2008 (כללי) וקינחנו בפירוט על תוכניות עלייה השונות.
הפרק הבא הוקדש למסע, בפרק זה הצגתי את הרעיון מאחורי מסע ומשה הכין והעביר משחק תפקידים לשיבוץ מועמדים שונים לתוכניות שונות.
סגרנו את היום עם היכרות עם הגשמה ופעילותה בדרא"פ כחלק ממרכז ישראל. כולם "שוחררו" לערב חופשי ואת ענת לקחתי למופע- אומוג'ה.
מופע אנרגטי, סוחף , צבעוני, מלא שמחת חיים. מופע המתאר את התפתחות המוסיקה והריקודים באפריקה.
היום הרביעי והאחרון של סמינר השליחים הוקדש לסיכום פעילויות ותוכנית העבודה משנה שעברה ובניית תוכנית העבודה לשנה הבאה.
עברנו על היעדים שקבענו בשנה שעברה. סקרנו אח לאחד את הפעילויות שעשינו, אלה שלא עשינו ובחנו את התכנון של שנה שעברה למול המציאות והאילוצים. את המסקנות רשמנו לצורך יישום לשעתיים הבאות: תכנון 2008. בשעתיים הבאות עברנו חודש חודש ותכננו את הפעילויות המשותפות לכלל המשלחת, לתנועות הנוער, לקהילה, לחינוך ולעלייה. את הכל שמנו בטבלת אקסל חודשית על מנת לראות את העומס והמיקוד בחודשים מסויימים של השנה. בנושא עלייה (שכן זה היה המיקוד בסמינר) החלטנו על כה פעילויות עיקריות:
- יריד עלייה במרץ.
- יריד עלייה במאי.
- טיסה מרוכזת לקראת יום העצמאות.
- קרוואן ציוני לקהילות הספר ביוני
- אירוע נעל"ה בבתי הספר ותנועת הנוער (מחנות) ביולי ובדצמבר
- שבוע לך לך בנובמבר
- יריד עלייה בנובמבר
כל אלה למעט כמובן שיווק בעיתונות, בבתי הכנסת, חוגי בית וכמובן כמובן ראיונות העלייה למועמדים השונים.
מבחינה אסטרטגית החלטנו להעמיק את התפיסה ושתוף הפעולה עם הגלובל: המשלחת תעסוק בשיווק עלייה, חדירה לקהלים קיימים ואיתור קהלים חדשים, ראיונות וכו"ו- כל אלה עם גיבוי מלא של הגלובל בכל הקשור לבניית מאגר נתונים ומידע, מומחים, יצירת ושמירת קשר עם מועמדים מחוץ לערים בהם יש שליחים. החיבור עם הגלובל ימשיך להיות ישיר גם בערים כמו יוהנסבורג וקייפטאון- תהיה (ביוהנסבורג כבר יש) הפנייה במענה הקולי של המשרדים- לגלובל.
במקביל לגלובל הוחלט על העמקת הקשר ושת"פ עם טלפד כארגון קולט העולים והחדרה של עליה ג'וב סנטר לעבודה היום יומית ולמועמדי העלייה.
שבוע סמינר הסתים בערב העליה אותו קיימנו ביוהנסבורג, ערב אליו הוזמנו למעשה 13 מומחים בתחומים שונים הנותנים שירות ומענה לעולים. ערב קסום לאור ההצלחה המסחררת שלו, על לעלה מ- 250 המשתתפים בו (על כך בדיווח הבא).
בהיבט האישי, סמינר השליחים "תקתק". לעט התלקה של הסוכנות בשליחת השליחים החדשים, הסמינר היה ממוקד מאוד. השליחים החדשים שכן הגיעו הוכיחו רמה אישית גבוהה, מעורבות. למדנו גם להכר ולהכיל את השליחים קהילות הספר, שליחים שאינם בהכרח שליחי הסוכנות אך החלטתי להכיל אותם במשלחת מאחר ובאופן בסיסי הם עושים בדיוק אותו דבר ופועלים למען אותם מטרות כמונו. הרב דוד אלימה מזימבאבווה שהקסים את כולנו באישיותו הכובשת, הרבנית עליזה לב ציון מפורט אליזבט שכל הזמן התעניינה ולמדה אילו תוכניות תכל לממש על הקהילה בפורט אליזבט, חייכה והשרתה אווירה נהדרת וכמובן שליחי הסונכות היהודית לקהילה, לתנועות הנוער , לחינוך ולעלייה. האווירה הייתה מצוינת ועקבנו- עקב בצד אגודל על מימוש תוכנית הסמינר. צחקנו, השתגענו בטירוף (בקרטינג), למדנו, החכמנו, העברנו מידע, בנינו צוות ותוכנית עבודה משותפת ואנו יוצאים לדרך שנקראת 2008 עם צוות חדש ורציני. נהיה ערוכים לקבל את פני השליחים החדשים האמורים להצטרף אלינו בחודש הקרוב. בהצלחה לכולנו...