יום ראשון, 28 באוקטובר 2007

חיבור הדור הבא


אחת מאבני היסוד באסטרטגיה של הסוכנות היהודית היא חיבור הדור הבא לישראל והגברת שייכותו לעם היהודי כמרכיב מרכזי בזהותו היהודית. בדרום אפריקה התחיל קודמי בתפקיד- דורון קליין בקיום חידון תנ"ך מקומי, למשתתפי בתי הספר מדרום אפריקה. עם הכניסה לתפקיד החלטתי להמשיך במסורת זו אך לפרוץ את הגבולות וליישם את אותו מרכיב באסטרטגיה של הסוכנות היהודית- חיבור ... הדרך שמצאתי הייתה ליצור תהליך מקביל לתהליך אותו אנו מקיימים בדרא"פ ,בישראל. דהיינו קיום חידון תנ"ך בישראל וברא"פ על אותם פרקים, אותו חומר לימוד. סיומו של התהליך היה חידון משותף, גמר שיהווה נקודת מפגש של הנוער הישראלי והדרא"פ תוך כדי אירוח בקרב המשפחות במהלך השבוע של גמר החידון לצורך קירוב הלבבות. השותף הטבעי היה שותפות 2000. פניתי כמובן לשותפות ומיקי בלומברג שהתלהבה מהרעיון. נפגשתי עם דפנה שומשטיין במהלך ביקורי בארץ והתוכנית יצאה לדרך.
לכתיבת והובלת חידון התנ"ך בארץ נבחר נריה פנחס, עורך חידני תנ"ך בעל שם עולמי, בדרא"פ ניהלנו אותו על בסיס מתנדבים ושליחים. השלב הראשון עבר בהצלחה מרובה ונבחרו 3 זוכים מישראל- יואב, אביאלה והדס. שלושת הזוכים היו מהשורה הראשונה של ידענים בתחום התנ"ך וכפי שהגדיר אותם נריה פנחס- היו יכולים לזכות בקלות בחידון התנ"ך העולמי.
מדרא"פ עלו לשלב הגמר 10 מועמדים מבתי הספר תורה אקדמי בנות, תורה אקדמי בנים, ישיבה קולג' וקינג דויד.
ההכנות לשלב הגמר והאירוח היו רבים. בניית תוכנית לישראלים, בחירת המשפחות המארחות, תיאום רבים, פרסים, בניית החידון ותרגומו, המקום, הזמנת המשפחות ועוד ועוד. בשלב זה קיבלנו את סיועה של אלי רומנו מהשותפות המקומית. כל אלה במקביל לקיומו של שבוע לך לך ואירוחו של הרב רונן ניוירת והריצה איתו אתר לאתר ומקהל לקהל לשיחה והרצאה בנושא.
בשעהטובה נחתו המשתתפים הישראלים ולאחר כבוד הבאנו אותם ל"ביחד". מפגש והיכרות עם המשפחות המארחות. אבוי, אחת מבני המשפחות המארחות נאלץ להיכנס לאישפוז בבית החולים והמשפחה בסידור של הרגע האחרון מצאה משפחה אחרת אך טרם עדכנה אותנו. המשפחה החדשה הגיעה, וצוותה ליואב. בשעה טובה לכל הישראלים יש משפחות. המשפחות תודרכו בכל הנוגע לארוחות, שעות ההגעה בבקרים והאיסוף אחה"צ, לקחו את האורחים ויצאו לבים למנוח והתרענות.
השבוע הבא כלל ביקורים באתרים כמו מוזיאון האפרטהייד ואתרים נבחרים אחרים ביוהנסבורג כולל בקור בבית הספר ישיבה קולג' ומפגש עם התלמידים במקום. העיקר היה החיבור של בני הנוער הישראלי עם בני הנוער מדרא"פ- הזכוים משני הצדדים. חברויות נרקמו וקשרים בוססו ובחידון הגמר כבר נראו חיבוקים ושמחה מלוא כל העין.
לחידון הגמר הוזמנו כמובן המשפחות של המשתתפים. במקום היו כ- 100 איש, מלא מפה לפה. מנחה חדש, שופטים על טהרת השליחים החדשים ובראשם ערן השליח של בני עקיבא. אווירה חגיגית ומיוחדת. החידון היה מותח מאוד ולהפתעתנו- צמוד מאוד. הערב נמשך כשעתיים (שלושה חודשי הכנה לערב של שעתיים: לא פשוט...) והתאפיין בקריאות עידוד רמות, צעקות ושירה מכיוונים שונים לעידוד המתחרים.
הישראלים זכו בשלושת המקומות הראשונים, דרום אפריקאית במקום הרביעי ובהחלטה של הרע החלטתי להוסיף פרס גם למקום החמישי העל מנת ליצור איזון מסוים לדרא"פ כך שיהיו 2 זוכים מהצד הדרא"פ. מחיאות כפיים, שמחה גדולה וכמובן וכפי שאמרתי- הרבה חיבוקים ונשיקות בסוף האירוע.
מחמאות עלהאירוע הגיעו מכל כיוון אפשרי ונראה כי עשינו מהלך משמעותי. האירוע עצמו לא היה העיקר למרות שהיה שיא מסוים. העיקר היה החיבור בין בני הנוער מדרא"פ לנוער מישראל וזה הצליח מעל ומעבר למשוער כולל הזמנות אישיות והדדיות לפגישה ואירוח בארץ.
עוד יומיים עם בני הנוער הישראלים, ערב תודות למשפחות המארחות שכלל ארוחה נחמדה ודברי ברכה וזהו, נסתיים עוד פרק.
הסיכום כרגע הוא כי נקיים את המהלך שוב בשנה הבאה ושהגמר יהיה בבית שמש- בישראל- כך שבכל מקרה הזוכים מדרא"פ בשלב הראשון יזכו להגיע ארצה, יתארחו אצל הזוכים וקשרים חדשים ירקמו.
תמונות מהאירוע תמצאו ב- Bible Quiz finals הן באתר התמונות שלי בגוגל www.picasaweb.google.co/oferdahan או באתר כאן בצד התמונות, תהנו.

Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: