יום שישי, 14 במרץ 2008

יהודה הצעיר

פרויקט ראשון של יפעת במסגרת העבודה במרכז ישראל. ביקור משתתפי יהודה הצעיר בדרא"פ. מה ליהודה הצעיר ולדרא"פ?
אז הרעיון שלהם היה לקחת קבוצת צעירים מארה"ב ולצאת להכיר קהלות יהודיות אבודות ברחבי העולם. הקהילה הדרא"פ עדיין לא אבודה אך מסתבר שבדרא"פ, בגבול הצפוני קיימת קהילה בשם "אביאדיה" המקימים את כל חוקי ההלכה, תפילות וסמלים יהודיים. מקווה וטוהרה כמו גם ברית מילה ובר מצווה.
אם כך, במסגרת הביקור במדינות שונות בעולם, תכננו להגיע גם לדרא"פ. לצורך כך הגיעו נציגות של התנועה לביקור הכנה והפגשתי אותן עם המנהיגות המקומית. מנכ"לית ועד הנציגים התנגדה התנגדות חריפה לביקור. מסתבר שביקור כזה עלול להביא לחשיבה בקרב קהילת ה"אביאדיה" שהם זכאים להיות חלק מהקהילה הדרא"פ. ככאלה הם ידרשו לקבל חלקים מתקציבי הסעד של הקהילה. והיותם קהילה מאוד נזקקת, כפרית, הם עלולים לרוקן את משאבי הקהילה היהודית הדרא"פ ולא זו בלבד- בית הדין האורתודוקסי הדרא"פ אינו מכיר ביהדותם ועלולה להיגרם כאן תקלה בה תואשם הקהילה היהודית בדרא"פ בגזענות. אשמה קשה בדרא"פ של ימינו.
נציגי יהודה הצעיר די התעלמו מהדרישה והמשיכו בתכנון הביקור תוך שהם שולחים אליי מכתבי בקשת מידע וסיוע. נאלצתי לנקוט עמדה חד שמעית ולהסביר להם שללא ברכת הדרך של ועד הנציגים, לא נוכל לשתף עימם פעולה. השיקול היה מאוד פשוט- ועד הנציגים הוא הקהילה המקומית בה אני עובד, עם כל הכבוד לרעיון...
טלפונים שרצו הלוך ושוב ואני בסירובי. התעקשתי שיידברו ויסכימו או לא...
בסופו של דבר דיברו והגיעו למעין פשרה בה יהודה הצעיר לא יציגו את מטרת בואם בפני צעירי הקהילה כמו גם לא יציגו בפני האביאריה כל תמיכה או הכרה ביהדותם.
באיחור של כשעה וחצי נערך המפגש של בני הנוער האמריקאים והדרום אפריקאים. מפגש מהוסס, מרוחק ובוחן. כמה משחקי היכרות והגבולות נפרצו. הערב שתוכנן לשעה וחצי נמשך הרבה מעבר לכך. נוצר קשר חם.
אין ספק שלהורמנים בגיל הזה היה חלק לא קטן בהתקרבות...
בסה"כ עברנו את המשבר הרגיש הנ"ל בשלום תוך קיום מפגש איכותי בין בני הנוער.
Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: