יום שישי, 14 במרץ 2008

עיתונות ועלייה

דצמבר 2006 וינואר 2007 היו לנו כ- 10 מתעניינים בעלייה. בדצמבר 2007 וינואר 2008 הגענו ל- 130 מתעניינים. הסימנים להתעניינות הגוברת היו כבר בנובמבר 2007 בשבוע האקספו. אז כאמור חווינו נוכחות של כ- 400 איש באירועים ביוהנסבורג וקייפטאון.
ביינתיים הרבה קרה בדרא"פ ויוהנסבורג בפרט: רצח של יהודי איש קהילה ידוע ומקובל וכן של אישה מבוגרת אשר היכו וזעזעו את הקהילה. הראנד- המטבע המקומי הדרדר במהירות רבה לשפל חסר תקדים וגרם להפסדים רבים. אסקום, חברת החשמל הדרום אפריקאית קרסה ולא עומדת בדרישת ההספקים הנדרשים והחלה בייזום הפסקות חשמל שדרדרו את מצב הרוח הכללי.
עיתונאי ממעריב התקשר וביקש לראיין אותי על המצב בדרא"פ, ציינתי שאני יכול להתראיין רק על העלייה ואכן סיפרתי מה קורה עם נושא העלייה מדרא"פ (כאמור למעלה וגם נתונים על העלייה בכלל).
הכתבה התפרסמה במעריב ומייד אח"כ קיבלתי טלפון מכתב הג'רוזלם פוסט אשר פירסם כתבה מקיפה על המצב בדרא"פ ועל העלייה וההגירה כתופעה רחבה.
טלפון נוסף מהג'ויש ריפורט וגיליון שלם בג'ויש ריפורט הוקדש לנושא העלייה, הגירה והיתרון בלהישאר בדרא"פ. גיליון שלמרות שעסק כמעט כולו בגל ההגירה מדרא"פ עסק ב"הרגעת הרוחות".
מנהיגות הקהילה חשה בפאניקה האוחזת בקהילה ומיהרו להרגיע את הרוחות באמצעים שונים: הרבנים בכל בתי הכנסת דיברו על היתרונות של להישאר בדרא"פ, לשמר את הקהילה. הכתבות בגיליון הבא ציינו את פריחתה של הקהילה והחשיבות של שימורה.
מצידי הגבתי על אופיו של הגיליון בכתבה ארוכה (שלשמחתי פורסמה) ואשר התייחסה לעניין העלייה והתעלמות המנהיגות הקהילתית מהעניין.
הגיליון הבא הוקדש לתגובות הקוראים אשר היו ברובן תומכות בעלייה לישראל.
כל כך הרבה סקירות וכתבות על עלייה והגירה לא ראיתי בכל השנתיים של שליחותי לדרא"פ. הסתברו לי כמה דברים: כאשר עיתונאי אחד מפרסם כתבה, עיתונאים אחרים קופצים על הסיפור ומפרסמים גרסאות משלהם, גם הם רוצים להרוויח... לכן צריך ליצור באאז... עוד למדתי שכתבה חציונית יכולה בהחלט לגרור את העיתונות המקומית לעסוק בנושא החשוב לי. פרסום אדיר שלא עלה לי אגורה.
באופן כללי זכינו במהלך האחרון בנקודות פרסום רבות. לצד זאת הבנתי שאותו פרסום לא בהכרח מביא ליותר " לקוחות " , מספרי המתעניינים לא עלו בהכרח. דווקא אחרי הפסקות החשמל היה גל התעניינות גבוה במיוחד. אולי בטווח היותר רחוק.
עכשיו אנו עומדים בפני כמה אירועים משמעותיים: 2 פיילוט טור, ערב עלייה ואח"כ הטיסה המרוכזת. צריך לכסות זאת בעיתונות בדרכים שונות. ליצור באאז?
Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: