יום שבת, 15 בספטמבר 2007

יום רבין ולמה להאמין בתנועות הנוער

תחילתו של עניין בדיון בפדרציה: עוד שבועיים יום רבין וכלום לא מוכן מה עושים? חלק אמרו בואו לא נכנס להרפתקה של הכנת טקס ברגע האחרון שעלול יהיה לבזות יותר מאשר לכבד, חלק אמרו שאסור לשכוח ולא לרגע אך אולי כדאי לדחות בשבוע שבועיים. ההחלטה בסופו של דבר הייתה לקיים את הטקס ובמועדו באמצעות תנועות הנוער.ישיבה דחופה נקראה בהשתתפות השליחים כמובן ובראשות יו"ר מועצת תנועות הנוער , הפדרציה ושליחי מרכז ישראל. הדיון החל באווירה של "הכול ברגע האחרון אז בואו נעשה מה שהיה שנה שעברה" כולל מעבר על מהלך הטקס... עצרתי את הדיון והצעתי שנשמור על מהלך הטקס אך כדאי שנחליט על נושא מרכזי שיוביל את הטקס. התפתח דיון והצעתי שהנושא יהיה סובלנות, הן בגלל האירוע עצמו והן בגלל הסיטואציה בדרום אפריקה. ההצעה התקבלה. משם המשכנו למהלך הטקס והתברר שמה שרגילים אליו הוא סדרת נאומים והקרנת סרטון. כאן נכנסה נעמה עם הניסיון העשיר שלה והציעה כי ילדים ישותפו בטקס מאחר וילדים תמיד משאירים רושם רגשני עז, כמו כן הוצע לגוון את הנאומים בקטעי מולטימדיה שונים ולא רק סרטונים. ריצ'רד, שליח הבונים הציע להקים תערוכה בכניסה לטקס. ההצעות נתקלו בהתנגדות מצד מנכ"לית הפדרציה שטענה שאין מספיק זמן, ומי יכין את התערוכה, ומי יעבוד עם הילדים, ובכלל לא משנים טקס שהצליח בעבר... פתיחות וגמישות דרום אפריקאית מדהימה... הדיון היה לא פשוט ואני ביקשתי לתת לתנועות הנוער הזדמנות להוכיח שאכן ניתן לקיים את המובטח. ההזדמנות ניתנה. לשמחתנו נודע לנו כי הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר יהיה בביקור בדרום אפריקה בשבוע זה ולטקס הוזמן הרב הראשי וכן שגריר ישראל בדרום אפריקה כמו גם הרב הראשי של דרום אפריקה. הטקס? היה מרגש, מכובד וכל תנועות הנוער על כל מה שהיו צריכים להכין "תקתקו". זה למה להאמין בתנועות הנוער! קוריוז מהטקס: לאחר דבריו של הרב הראשי, הרב יונה מצגר, עלו 2 ילדות לבמה להקריא שיר, כאן כמעט נגרמה תקרית דיפלומטית כאשר הרב קם במהירות וביקש לצאת כיוון שאסור ו לשמוע קול של בחורה שרה... ההחלטה במקום ובמהירות הייתה כי הן יקריאו את השיר ולא ישירו אותו... עוד אירוע של "כמעט וקרה" היה כאשר לפני הטקס ציין הרב הראשי של דרום אפריקה כי אם יו"ר התנועה הרפורמית יעלה להקריא או לעשות משהו במהל הטקס- הוא לא יגיע ולא יבוא עם הרב הראשי לישראל. מה עושים? הצעתי וההצעה התקבלה כי נציגת התנועה הרפורמית בפדרציה הציונית תהיה זו אשר . תדליק את המשואה לכבודו של יצחק רבין. האירוע עבר בשלום...
בסך הכל כאמור היה טקס מכובד מאוד. עשיר בתכנים והנואמים הפנימו את המסר המרכזי שלו , סובלנות. מעניין הוא כי גם בבתי הספר חילחל הנושא המרכזי והטקס בויקטורי פארק היה בסימן סובלנות.
באופן אישי ומהיכרות לא ממש מעמיקה עם החברה היהודית בדרום אפריקה, זו חברה סובלנית בסה"כ , אך לצד זאת היא נמצאת בתהליך הקצנה וסובלנות הוא מסר חד ורלוונטי שהם הזדהו איתו בסה"כ.











Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: