יום שבת, 15 בספטמבר 2007

ביקור חשוב

לא שלא קיבלנו הודעה מראש. גם התכוננו ארוכות. הדרישות היו גבוהות: טיסה במחלקה הראשונה בלבד, מלונות 5 כוכבים בלבד, רכב שכור נוח במיוחד. לצד אלה דרישות מקצועיות גבוהות: פגישה עם ראשי הקהילה, המובילים החברתיים, ארשי הארגונים, המנהיגים- המתנדבים (lay leaders) וכמובן היכרות עם החינוך והפרויקטים הציוניים בדרא"פ.
הביקור הוכן בקפדנות רבה וכלל סיור בסוואטו על מנת להכיר מהיכן צמחה המהפכה החברתית פוליטית הדרום אפריקאית, ערב גאלה/קבלת פנים בסגנון אפריקאי (עיצוב אולם בסגנון אפריקאי, להקה אפריקאית שניגנה בתופים ובלבוש אפריקאי מסורתי) עם חשובי ומובילי הקהילה ולמחרת פגישות אישיות עם כל אחד מהם וכן עם הצוותים המובילים של הארגונים השונים (הפדרציה הציונית, קרן היסוד, ועד הנציגים, הרב הראשי של דרום אפריקה ועוד). למחרת טסנו לקייפטאון לסיבוב דומה וקצת לסיור תיירותי.
על מי מדובר? על יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית הגב' קרול סולומון ועל המזכיר הכללי של הסוכנות היהודית- ג'וש שווארץ. רק כדי להבהיר במי מדובר, התפקיד: יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית הינו התפקיד של יו"ר הסוכנות בתפוצות. מקבילו בארץ הינו יו"ר הסוכנות היהודית. אז זה התפקיד ומי האדם? קרול סולומון הינה האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד זה. היא גם נבחרה לאחת מ- 50 האנשים המשפיעים ביותר בעולם היהודי. קרול סולומון מעורבת בעשייה בעולם היהודי מזה שנים והייתה חברה בחבר הנאמנים במשך שנים כמו גם יו"ר ועדת עלייה וקליטה כמו גם שותפה לבניית התוכנית האסטרטגית של הסוכנות היהודית. אני כמובן לא נותן כאן את כל הסיפור אך בהחלט ניתן להבין כי מדובר באדם בקליבר רציני. ג'וש שווארץ, מזכ"ל הסוכנות היהודית ובעצם כפוף לה בהירארכיה, הינו אדם צעיר מאוד לתפקיד הרם אליו נבחר, משמש בתפקיד 6 שנים. במסגרת תפקידו הוא אחראי על תפקודו של חבר הנאמנים, זימונו לישיבות, הפעלת הועדות השונות וכ"ו. בהתחשב בעובדה שחבר הנאמנים מפוזר ברחבי העולם, זו לוגיסטיקה לא פשוטה.
ציפיתי לזוג "משמיים". כאלה שהאף יהיה בעננים, ונדנוד לא פוסק. הופתעתי בד"כ לטובה ואפילו לטובה מאוד. קרול סולומון התגלתה כאדם חד, בעלת זיכרון פנומנאלי לפרטים, אשת שיחה, פתוחה, חביבה מאוד ו"מנטעש". פוליטיקאית המכירה את טיבו של האדם ואופיו ויודעת לפלס את דרכה מול כמעט כל אחד. מול מנדל קפלן, אחד האנשים המובילים בעולם היהודי מצד אחד ומול המדריכים בתנועות הנוער במחנות הקיץ מצד שני. הביקור במחנה הקיץ של הבונים היה מוצלח מאחר וקרול סולומון וג'וש שווארץ היו עדים לפעילות החינוכית, ציונית וערכית המנוהלת ומועברת שם על ידי בני הנוער לבני הנוער. הפגישה עם צוות השליחים הישראלי הייתה מרגשת במיוחדת, במחנה יש כ- 10 שליחים ישראליים השייכים ברובם לסוכנות היהודית/מרכז ישראל, חלקם השליחים הקבועים שלנו וחלקם שליחים שהגיעו במיוחד למחנה זה. השליחים מתגוררים כמו החניכים באוהלים ובמתחם הנקרא "שליחסוויל"... השליחים מעורבים כמעט בכל תחומי הפעילות ומפעילים בנוסף על הפעילות הרגילה, פינת "זולה" למשחקים והפעלות הקשורים ישירות לישראל. המבקרים התרשמו מהמדריכים, פעילותם וכמובן מהרוח המדהימה, המוטיבציה ואהבת ישראל שהביאו איתם. אין ספק שהמפגש עם השליחים הדגיש את הרמה והתרומה המשמעותיים כל כך לציונות בדרא"פ. ההתרשמות מצוות המדריכים הדרום אפריקאי היה גם הוא כזה שחידד את העובדה שכאן צומחת מנהיגות העתיד הן לקהילה הדרא"פ והן לעולם היהודי. אגב, בפגישה מוקדמת יום לפני כן עם המנהיגות הצעירה של תנועת נצ"ר, הרושם היה דומה אם לא זהה: כאן צומחת מנהיגות אמיתית. לא הצלחנו להגיע למחנה של בני עקיבא בגלל תנאי מזג אוויר שלא היו טובים במיוחד לטיסה לאיזור, וחבל, כיוון שמדובר באחת התנועות הערכיות ביותר המצמיחות את דורות המנהיגות בקהילה הדרא"פ- יו"ר הפדרציה, יו"ר ועד החינוך הדרא"פ, הרב הראשי ועוד רבים וטובים. עם זאת נתתי לקרול סולומון ולג'וש שווארץ סקירה על הארגון/תנועת הנוער כולל המספרים המרשמים של ההשתתפות בתוכניות בארץ. כמובן שקרול סולומון וג'וש שווארץ קיבלו תיק ובו סקירה על הקהילה בדרא"פ, דו"ח על הפעילות של מרכז ישראל ברבעו האחרון וכן מספרי משתתפים בתוכניות מדרא"פ בארץ, והמספרים מרשימים ביותר. מסתבר (ובלי להיכנס כאן לפרטים) ש- 79% מבני הנוער בדרום אפריקה בוחרים להשתתף בתוכניות ארוכות או קצרות בישראל. מספר חסר תקדים בעולם היהודי ובהחלט הצלחה לסוכנות היהודית ולמערכות השונות בדרא"פ.
בחזרה לביקור: המשך הביקור התמקד בסיור באיזור קייפטאון (כמובן מפגש עם ראשי הקהילה המקומית), שמורת הר השולחן ועד כף התקווה הטובה. ביקור בדרך היין המפורסמת של איזור סטאלנבוש וכלה בקייפטאון עצמה. את השבת בילו קרול סולומון וג'וש שווארץ בבית מנדל קפלן. הוזמנתי לארוחת שישי ושבת בביתו ולמען האמת זו היתה חוויה מעניינת. האיש סגור, קשה, זעוף רוב הזמן ומאוד ביקורתי אך מגלה ידע עצום בעולם היהודי בכלל ובקהילה הדרא"פ בפרט. השפעתו על עולם זה כמו גם על קובעי המדיניות וחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית היא עצומה ועמוקה. מעורבותו ותרומתו הם ללא שיעור. חשתי בכבוד הרב שחולקת לו קרול סולומון ומצד שני התקשתי לחוש באופן דומה בשל התנהלותו הבינאישית עם זולתו. הביקור בשבילי היה שיעור לא קטן. לראשונה עסקתי בארגון ביקור כזה. הביקור חשף אותי למובילים בקהילה מצד אחד ומצד שני ריכז את כל הגורמים הפועלים בקהילה בשבוע מרוכז של פגישות שבכולן השתתפתי. הפגישות שהיו ברובן אינפורמטיביות מצד המציגים, חשפו בפניי הן את הפעילות והן את הבעיות בהן נתקלים הארגונים השונים: מגיוס כספים, דרך אינספור נושאים וכלה בהתמודדות עם בעיית התדמית של ישראל בתפוצות. העובדה שקרול סולומון בחרה להגיע לדרא"פ הביאה גם לחשיפה שלי לגורמים בקהילה אליהם לא הגעתי עד כה מתחילת התפקיד ואיפשרה לי ולהם הצצה ראשונה לקשרים בהמשך... מבחינתי, מאוד חשוב.
Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: