יום שבת, 15 בספטמבר 2007

תערוכת אתיופיה בישראל

במהלך סיעור מוחות על תוכנית הפעילות לשנת 2007 שהתקיימה בסוף 2006 העליתי את הרעיון להביא תערוכת צילומים על האתיופים במרכזי הקליטה בישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה. הפדרצי הציונית הדרום אפריקאית פיתחה את הרעיון לתערוכה על יהדות אתיופיה בישראל: עלייתם ותהליך קליטתם בישראל. הנושא נוגע במגוון העשייה: עלייה,קליטה, שמירת זהות יהודית לצד ההשלכה של יחסי שחורים ולבנים בישראל על מדינה כמו דרום אפריקה.
הפנייה הראשונה היתה אל אבי הירשפלד- חבר מכפר ורדים, צלם עטור פרסים ובעל שם עולמי, אשר צילם במהלך מלחמת לבנון השנייה את מרכזי הקליטה והחיים בהם וכן את הפעילות של הסוכנות היהודית למענם. אבי הינו צלם רשמי של הסוכנות יהודית לצד היותו צלם רשמי של קרן קיימת. אבי הסכים.
הפדרציה הציונית הדרום אפריקאית פנתה ל- 2 צלמים יהודיים מקומיים שסיקרו בתמונותיהם את עליית יהדות אתיופיה לישראל. השניים הסכימו .
צלמים יש. תמונות נבחרו מבין מאות – בשתוף עם הצלמים ועכשיו למיקום. נציגת הפדרציה חיפשה את המקום המתאים ביותר שיידבר אל כל הקהלים בדרום אפריקה. מוזיאון אפריקה, אחד הגדולים והמפורסמים בדרא"פ נבחר. מגעים עם הנהלת המוזיאון ומענה לדרישותיהם השונות הביא לסכמה להעמדת התערוכה במוזיאון.
בקומת התערוכה העמיד המוזיאון תערוכה של התפתחות המצלמה מיום המצאתה.
שיווק אגרסיבי משותף בקהילה ובבתי הספר קרא לכולם להגיע לתערוכה ולפתיחה החגיגית.
ביום ראשון ה- 29 ליולי נפתחה התערוכה ברוב הוד והדר. מלצרים עטוי כפפות הגישו כיבוד מפואר ל- 300 האורחים שהגיעו לפתיחה. שגריר ישראל בדרא"פ- אילן ברוך נשא דברים. הרב הראשי לדרום אפריקה ברך על היוזמה והביצוע וכן על התערוכה שמקרבת בין הקהילה היהודית בדרא"פ לקהילה השחורה. מובילי הקהילה נאמו וברכו ונציגי ממשלה שחורים הסתובבו בקהל והתחככו עם המבקרים. האווירה הייתה מדהימה וחגיגית.
את אבי הירשפלד ארחנו בביתנו במהלך הימים שלפני ואחרי פתיחת התערוכה. איש מיוחד. לא נח לרגע. מרגע שהגיע- נסע לחברים, קרובים וטיולים. אין לו רגע דל.
מאז פתיחת התערוכה ביקרו בה תלמידי בתי ספר של שחורים מדרום אפריקה, כל תלמידי בתי הספר היהודיים מיוהנסבורג ואנו פועלים להזמין גם את בתי הספר הלא יהודיים בהם יש תלמידים יהודיים.
בתום חודש להצגת התערוכה בכוונתנו להעבירה לקייפטאון ולדרבן ומקווים כי ההשפעה תוכר גם שם. לטעמי התערוכה היא אחד הפרויקטים החינוכיים הכי משמעותיים וגדולים שנעשו בשתוף הפדרציה הציונית הדרום אפריקאית בדרום אפריקה עד כה.
Ofer Dahan
World Zionist Organization
Jewish Agency for Israel
Director of Israel Centre
E mail: ofer@beyachad.co.za offerd@jafi.org
Personals:
http://picasaweb.google.com/oferdahan
http://oferdahan.spaces.live.com/

אין תגובות: